Časté otázky (a odpovědi)
Na domškoláckých sdíleních vyvstaly otázky, na které jsme s radostí odpovídali. Na podzimní běh Kořenů se totiž moc těšíme a je radost sdílet naše představy, plány a touhy. Ale také je pro nás důležité, aby každý rodič věděl, do jakého systému děti dává, jak bude probíhat setkávání, co může očekávat a co naopak naplnit nemůžeme. Proto jsme nejčastější otázky nahodili přímo sem:
Počítáte s rozšířením angličtiny?
V tomto okamžiku nikoliv. Jelikož máme velké oči a velké plány, tak zatím slibujeme angličtinu pouze ve středy. Byl-li by však velký zájem, není nemožné rozšířit výuku i na čtvrtek. V pátek v rámci expedičních dní se nám zatím angličtina neosvědčila. Aby to fungovalo, museli by všichni průvodci na děti mluvit anglicky...a na to je minimálně moje angličtina poměrně chabá. Jana, hlavní lektorka, tento rok tráví v Kanadě, kde pracuje pro nový cirkus jako akrobatka (jinak studuje doktorát na VUT - renesanční to žena), tudíž její angličtina bude skvělá a můžeme se tímto směrem zamyslet. V tuto chvíli však slibujeme středy:).
Když přihlásím mladší dítě, bude se moci také účastnit aktivit pro starší?
Rozdělení Kořínků a Klíčků rozhodně nebude na sílu. Dvě místnosti neslouží k separaci za trest nebo odklízení nepohodlných dětí. Jde opravdu o to, abychom děti, které projeví zájem a vzhledem k věku i potřebují podpořit v některé dovednosti (ať už je to jazyk, psaní, počítání nebo plánování projektu) měly možnost své soustředění uplatnit. A děti, které zatím zájem neprojevují, si mohly v klidu rozvíjet své potřeby v druhé místnosti. Tento model se nám velmi osvědčil již v testovacím roce a především dětem vyhovoval. Když však čtyřleté dítě projeví zájem o angličtinu, počítání nebo psaní, nikdo ho nebude z "výukové" místnosti vyhánět.
Jaké další aktivity máte v plánu?
V roce 2023/2024 počítáme s externími lektory pro technické směry, především přípravu k programování; lektory kritického myšlení (zejména nás oslovuje reading and writing for critical thinking) a muzikoterapie. Pro další roky bychom rádi otevřeli také semináře na téma sexualita a dospívání, a to jak pro dívky, tak pro chlapce. Tento model ale plánujeme i s (minimálně) částečnou účastí rodičů.
Bude možnost bezmasé stravy?
Strava bude v Kořínkách zajišťována "all inclusive". Jídelny máme v Brně vyzkoušené již od roku 2011 v rámci příměstských táborů a musím bohužel přiznat, že pořád hledáme tu správnou, kde by byl poměr ceny, chuti a kvality surovin rozumný. Zvažujeme i samozásobení, ale to bych ráda probrala až ve chvíli, kdy budou děti přihlášené a budeme se moci s rodiči na toto téma pobavit. Předpokládáme spíše bezmasou stravu nebo stravu, ze které lze maso vyřadit.
Bude adaptační program?
S klasickým adaptačním programem aktuálně nepočítáme. Přítomnost rodičů ze začátku běhu Kořínků bude taková, jakou Vy a Vaše děti budete potřebovat. Počítáme ale s tím, že v rámci týdnů by se měla výuka odehrávat především bez rodičů. Nebude však nastaven pevný časový rámec, do kdy se musí dítě osamostatnit, protože to my prostě nevíme.
Budou nadále probíhat domškolácká sdílení?
V tomto okamžiku zvažujeme domškolácká sdílení nadále zachovat maximálně jednou měsíčně. Vzhledem ke kapacitě studia i lektorů by nebylo zřejmě možné udržet aktuální frekvenci a nechceme zasahovat do běžného běhu Kořínků. Těší nás, že je o domškolácká sdílení takový zájem, proto uděláme vše pro to, aby zůstala aspoň částečně zachována.
Jaký bude denní harmonogram?
Ve středy a čtvrtky bude škola začínat od 9:00 (příchod je možný od 8:00), kdy se všechny děti setkají, mohou sdílet svá přání a potřeby pro daný den, seznámí se s denním programem a budou postupně střídat aktivity v blocích - cvičení, angličtina, grafomotorika/psaní/počítání/svět v souvislostech, příprava projektu. Mezi bloky bude připravena svačina. Po obědě bude odpočinková aktivita - čtení/hraní divadla (loutkové, maňáskové, stínové) s porozuměním. Děti si mohou i zdřímnout, budou-li cítit potřebu. Před závěrem proběhne ještě cvičení, poslední svačinka a společný úklid. Je pravděpodobné, že harmonogram budeme upravovat podle potřeb dětí i lektorů. V pátek pak bude probíhat expedice, tedy čas svačin i oběda bude živelný a zcela dle potřeb skupiny.